tiistai 25. syyskuuta 2018

8.luokan luontoliikunta -ja retkeilykurssi 2018

7.9. lähdimme luontoliikunta –ja retkeilykurssilaistemme kanssa Pajulahden jäähallin pihasta kävelemään Seelammin laavua kohti. Sää oli aurinkoinen ja lämmin. 2km matkaa Seelammin laavulle ja rinkat painoivat selkäämme. Perille saavuttuamme alkoi telttojen pystytys.

Sen jälkeen matkamme jatkui kohti Sammaliston laavua. Tarkoituksenamme oli sinä iltana patikoida pidempi reitti kuin seuraavana päivänä. Matkanteko taittui sujuvasti metsäisiä polkuja pitkin. Hirvikärpäsiä oli yllättävän vähän ja puolukkaa senkin edestä.
Sammaliston laavulle saavuimme klo 18. Perillä sytytimme nuotion ja alkoi makkaroiden paisto ja eväiden syönti. Vietimme aikaa laavulla noin 2 tuntia auringonlaskuun saakka.

Seelammille takaisin saavuttuamme oli jo pimeää. Myöhemmin illalla meillä oli luontoaiheinen tietovisa joukkueittain. Loppuilta oli vapaata tekemistä ja klo 23 alkoi hiljaisuus.

Seuraavana aamuna 8.9 heräsimme teltoistamme virkeinä ja levänneinä. Sää oli jälleen todella kaunis ja aurinkoinen. Aamutuimassa pakkasimme tavarat ja purimme teltat. Tarkoituksenamme oli olla valmiina jo klo 10, mutta aikataulu venyi. Sitten pääsimme vihdoin lähtemään Kalliojärven laavua kohti, jonne matka oli eilistä retkeämme lyhyempi.

Kalliojärven laavun maisemat olivat upeat. Laavulla maistuivat eväät ja nuotiossa paistetut makkarat. Juttelimme myös retken tapahtumista. Kalliojärvellä oli mahdollisuus myös kalastaa, mutta tällä kertaa kalaa ei tullut. Laavulla tarkoituksenamme oli olla noin tunti, jotta ehtisimme takaisin Pajulahteen klo 13 mennessä.

Matka takaisin Pajulahteen taittui kevyemmin ilman rinkkojen painoa. Paluumatkalla ilma oli aurinkoinen ja kuuma. Perillä jäähallin pihassa vastassa odottivat vanhempamme. Sitten pääsimme kotiin lepäilemään.

Kiitos mukavasta retkestä kuuluu liikunnanopettajillemme ja hyvälle ryhmällemme.